Hvorfor er trafikksikkerhet viktig?
“Nullvisjonen” er en visjon om at ingen skal bli drept eller hardt skadde i trafikken, og den har vært grunnlaget for alt trafikksikkerhetsarbeidet siden 2001.
I stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan (NTP) er det nedfelt en ambisjon at det innen 2030 maksimalt skal være 350 drepte eller hardt skadde i veitrafikken, hvorav maksimalt 50 drepte.
Ingen skal omkomme i veitrafikken i 2050. Etappemålet i 2030 innebærer at antall omkomne i veitrafikken skal mer enn halveres i første seksårsperiode. Nullvisjonen forutsetter et langsiktig, systematisk, kunnskapsbasert og målrettet arbeid av alle aktører som påvirker sikkerheten i veisystemet. Nullvisjonen bygger på et delt ansvar mellom myndighetene og trafikantene.
Veitrafikkulykker er et betydelig samfunns- problem med store menneskelige lidelser og høye samfunnskostnader. Basert på statistikk de siste årene, er de samfunnsøkonomiske kostnadene ved trafikkulykker i Norge i størrelsesorden 30 mrd. kr (2024-kr). Dette omfatter både kostnader til personskade og til materielle skader.
Helt siden 1970 har det vært drevet et langsiktig og målrettet trafikksikkerhetsarbeid i Norge, og dette har gitt resultater. Antall drepte per år er redusert fra 560 i 1970 til om lag 100 de siste årene.
Arbeid med å redusere trafikkulykker har gitt spesielt gode resultater når det gjelder barn og unge. I 1969 ble 103 barn drept i trafikk- ulykker. I 2019 var det for første gang ingen barn som ble drept i trafikken. Etter 2019 har antall omkomne i aldersgruppen 0–14 år variert mellom 2–7 per år, noe som viser at resultatene ikke kan tas for gitt og krever vedvarende innsats. Fortsatt skades for mange barn alvorlig i trafikken.
Trygg trafikk for alle
For at vi sammen skal nå de nasjonale målene i nullsvisjonen om at det innen 2030 skal maksimalt være 350 drepte og hardt skadde i veitrafikken, hvorav maksimalt 50 drepte og at ingen skal omkomme i veitrafikken i 2050, er det avgjørende at vi tar i bruk flere virkemidler.
Virkemidler
- God og helhetlig trafikkopplæring for barn og unge
- Påvirke alle trafikanter til å ferdes med minst mulig risiko i trafikken
- Tilrettelegge for gode og trygge løsninger for myke trafikanter
- Lavest mulig fartsgrenser der det er ulike trafikantgrupper som ferdes
- Bygge nye veier der det kan redusere risikoen for alvorlige ulykker, eller utbedre eksisterende veier.
- Kommuner og fylkeskommuner må ha gode trafikksikkerhetsplaner som brukes aktivt.
- Påvirke trafikantene til å respektere og følge trafikkreglene.
- Alle kommuner jobber helhetlig for at alle innbyggerne skal komme trygt hjem
- Myndighetene intensiverer kontrollvirksomheten (politi, vegvesen, tolletat)
- Endre lover og forskrifter som virkemiddel for å redusere ulykker