Program for Trafikksikkerhets-konferansen 2024
Åpning 09:00 – 10:25
Trygg Trafikk er arrangør av Trafikksikkerhetskonferansen. Hva mener Trygg Trafikk om forslaget til ny NTP, og hvorfor er det viktig å synliggjøre trafikksikkerhet som del av bærekraftig mobilitet?
Regjeringen har lagt frem forslag til ny NTP. Planen skal bidra til oppfyllelse av nullvisjonen og nasjonale klima- og miljømål. Hva er hovedprioriteringene når det gjelder bærekraftig mobilitet og trafikantenes sikkerhet?
FN-sambandet er en norsk organisasjon, som informerer om FN og FNs arbeid. Vi har tatt turen til FN-sambandet for å snakke med generalsekretær Catharina Bu.
Trafikverket er Sveriges svar på Statens vegvesen. Bærekraft og trafikksikkerhet har vært et viktig fokusområde for Trafikverket i flere år. Hvordan har de jobbet med å koble trafikksikkerhet og bærekraft i Sverige? Hvilke utfordringer har de i Sverige, og hva har de gjort riktig?
Petter Gulli kaller seg en klimaoptimist og imperfekt klimaaktivist. Han misliker grønne fundamentalister, dommedagsprofeter og grønnvaskere, og elsker alle som kommer opp med ideer som faktisk kan forandre verden til det bedre.
Da FNs klimapanel i 2018 kom med rapporten som ga verden 12 år på å klare klimamålene, sa han opp jobben sin i reklamebransjen, og startet selskapet 12YEARS. Her hjelper han virksomheter og organisasjoner å inspirere sine ansatte og finne en tydelig, troverdig og relevant rolle når det kommer til bærekraft og samfunnsansvar.
På Trafikksikkerhetskonferansen skal han snakke dette, og hvordan mobilitet, traffiksikkerhet og bærekraft henger sammen på flere områder.
Sesjon 1 Vei og fart – kroner, miljø og sikkerhet 10:40 – 12:05
Statens vegvesen skal sørge for et veisystem som fremmer fremkommelighet, reduserer transportulykkene og bidrar til omstilling til lavutslippssamfunnet. Hva er etatens hovedprioriteringer for riksveinettet i lys av ny Nasjonal transportplan?
Fylkeskommunene har ansvar for å ivareta fremkommelighet, trafikksikkerhet og miljø når de vedlikeholder og bygger fylkesveier. Hvordan få mest mulig sikker vei for pengene med minst mulig naturinngrep? Hvilke reaksjoner har de på ny Nasjonal transportplan?
Fart er en medvirkende årsak til mange dødsulykker og en av våre største trafikksikkerhetsutfordringer. Hva kjennetegner førere som kjører fort? Hva sier forskning om tiltak for å påvirke fartsvalg?
UP er spydspissen i politiets nasjonale trafikksikkerhetsarbeid. Hva gjør de for å forebygge og avdekke fartsovertredelser og villmannskjøring? Hva bør vi gjøre med dette?
Panelsamtale mellom:
- Ingrid Dahl Hovland, vegdirektør i Statens vegvesen
- Jan Johansen, direktør i Trygg Trafikk
- Bjørne Grimsrud, direktør Transportøkonomisk institutt (TØI)
- Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet
- Øyvind Solberg Thorsen direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Sesjon 2 – Trafikksikkerhetsavtrykk i virksomheter 13:00 – 14:10
Trafikksikkerhetsavtrykk er en måte å rapportere hvordan en organisasjon påvirker trafikksikkerheten på. Enhver organisasjon må sette seg mål og forankre disse i organisasjonen. Men hvordan? Nævestad gir oss en kort introduksjon til hva trafikksikkerhetsavtrykk er og viser til eksempler fra aktuelle bedrifter som har jobbet med dette.
Equinor arbeider ut fra en helhetlig HMS-tilnærming. Sikkerheten til en ansatt bak rattet er like viktig som sikkerheten til en arbeider på en offshore-installasjon. Hvorfor er trafikksikkerhetskultur viktig? Hvorfor skal sjefen bry seg om kjøringen din?
Digitalisering og nye forretningsmodeller har ført til en ny bransje av varedistribuerende sykkelbud. Hvordan står det til med HMS og trafikksikkerheten? Er trafikksikkerhetskultur et tema for arbeidsgiverne?
Ruters bærekraftstrategi bygger på FNs bærekraftsmål og inkluderer blant annet en nullvisjon for hardt skadde og drepte i kollektivtransporten. Hva gjør de for å ivareta sikkerhet i trafikken?
Sesjon 3 – Nullvekst og nullvisjon 14:30 – 16:00
Nullvekstmålet for de store byene innebærer at flere må gå, sykle og bruke kollektivtransport. Samtidig vet vi at myke trafikanter har langt høyere skaderisiko enn bilister. Hvordan sørge for at nullvekstmålet ikke skjer på bekostning av nullvisjonen?
Oslo universitetssykehus har kartlagt sykkelskader de senere år. Hvilke typer skader får syklistene? Hvem skades? Hvilke tiltak kan avhjelpe?
Mens sykkelbruken stagnerer i mange norske byer, sykler stadig flere i Kristiansand. Hva har kommunen gjort for å fremme sykling? Hvilke trafikksikkerhetstiltak har de iverksatt?
Ingeniørselskapet Sweco designer infrastrukturløsninger som gjør det lettere og tryggere for innbyggere å forflytte seg. Hvordan skape flerfunksjonelle løsninger som bidrar til at flere går og sykler, uten at vi får flere skader og ulykker?
Panelsamtale mellom:
- Guro Ranes, avdelingsdirektør trafikksikkerhet i Statens vegvesen
- Jan Erik Linjord, enhetsleder for areal og transport I Kristiansand kommune
- Sara Polle, gruppeleder Mobilitet Sweco
- Eline Oftedal, generalsekretær Syklistforening
- Bård Morten Johansen, fagsjef Trygg Trafikk