Den norske hjelmtesten
Trygg Trafikk har sammen med Tryg Forsikring testet sykkelhjelmer for voksne hos RISE Research Institutes of Sweden. I den norske hjelmtesten legger vi vekt på sikkerhet og hjelmene er rangert etter hvor god beskyttelse de gir.
I 2024-testen var det ingen av hjelmene som utmerket seg med fem stjerner. Fem av hjelmene fikk fire stjerner og samtlige hadde rotasjonsbeskyttelsen Mips. I 2023 var det to hjelmer som fikk fem stjerner. Hjelmer som oppnår fire og fem stjerner gir god beskyttelse.
I testresultatene under finner du hjelmer fra testen i 2023 og 2024.
Sykkelhjelm er den viktigste beskyttelsen syklister har for å unngå alvorlige hodeskader i en ulykke. Det er store forskjeller mellom sykkelhjelmer, både når det gjelder pris og hvordan de beskytter ved et fall.
Det er beregnet at over en tredjedel av alle skader hos syklister er hodeskader, og den vanligste hodeskaden er hjernerystelse, som hovedsakelig oppstår ved skråstøt med rotasjonskraft.
Den norske hjelmtesten viser hvilke sykkelhjelmer som gir best beskyttelse ved skrå støt, og det er mulig å oppnå totalt fem stjerner i testen vår.
Testresultat – 5 stjerner
Pris: 1999
Vekt: 369
Rotasjonsbeskyttelse: MIPS
Testår: 2023
Testresultat: Sweet Protection Trailblazer MIPS oppnår fem stjerner i testen med en samlet risiko for hjernerystelse på 19,28 prosent ved skrå støt.
Pris: 949
Vekt: 339
Rotasjonsbeskyttelse: MIPS
Testår: 2023
Testresultat: Sweet Protection Ripper MIPS oppnår fem stjerner i testen med en samlet risiko for hjernerystelse på 19,91 prosent ved skrå støt.
Testresultat – 4 stjerner
Pris: 999
Vekt: 348 gram
Rotasjonsbeskyttelse: MIPS
Testår: 2024
Testresultat: Sweet Protection Stringer Mips oppnår fire stjerner i testen med en samlet risiko for hjernerystelse på 21,95 prosent ved skrå støt.
Pris: 399
Vekt: 253 gram
Rotasjonsbeskyttelse: MIPS
Testår: 2024
Testresultat: Biltema 27-2016 Sykkelhjelm Mips oppnår fire stjerner i testen med en samlet risiko for hjernerystelse på 23,68 prosent ved skrå støt.
Pris: 1499
Vekt: 414 gram
Rotasjonsbeskyttelse: MIPS
Testår: 2024
Testresultat: Sweet Protection Commuter Mips oppnår fire stjerner i testen med en samlet risiko for hjernerystelse på 33,28 prosent ved skrå støt.
Pris: 1499
Vekt: 391 gram
Rotasjonsbeskyttelse: MIPS
Testår: 2024
Testresultat: Met Vibe Mips oppnår fire stjerner i testen med en samlet risiko for hjernerystelse på 36,07 prosent ved skrå støt. Hjelmen oppnår best resultat på støtdemping ved rette støt mot både kronen og siden.
Pris: 1799
Vekt: 510 gram
Rotasjonsbeskyttelse: MIPS
Testår: 2024
Testresultat: Met Vibe On Mips oppnår fire stjerner i testen med en samlet risiko for hjernerystelse på 38,30 prosent ved skrå støt.
Pris: 949
Vekt: 349
Rotasjonsbeskyttelse: MIPS
Testår: 2023
Testresultat: Lazer Armor 2.0 MIPS oppnår fire stjerner i testen med en samlet risiko for hjernerystelse på 27,07 prosent ved skrå støt.
Pris: 499
Vekt: 285
Rotasjonsbeskyttelse: MIPS
Testår: 2023
Testresultat: Biltema 270702 – MTB HELMET MIPS oppnår fire stjerner i testen med en samlet risiko for hjernerystelse på 29,09 prosent ved skrå støt.
Pris: 749
Vekt: 295
Rotasjonsbeskyttelse: MIPS
Testår: 2023
Testresultat: Lazer Roller MIPS oppnår fire stjerner i testen med en samlet risiko for hjernerystelse på 29,42 prosent ved skrå støt.
Pris: 2099
Vekt: 407
Rotasjonsbeskyttelse: MIPS
Testår: 2023
Testresultat: Abus Pedelec 2.0 MIPS oppnår fire stjerner i testen med en samlet risiko for hjernerystelse på 35,99 prosent ved skrå støt.
Pris: 799
Vekt: 248
Rotasjonsbeskyttelse: MIPS
Testår: 2023
Testresultat: Limar Alben Mips oppnår fire stjerner i testen med en samlet risiko for hjernerystelse på 36,95 prosent ved skrå støt.
Testresultat – 3 stjerner
Pris: 1699
Vekt: 508 gram
Rotasjonsbeskyttelse: WaveCel
Testår: 2024
Testresultat: Bontrager Charge WaveCel oppnår tre stjerner i testen med en samlet risiko for hjernerystelse på 46,09 prosent ved skrå støt.
Pris: 1800
Vekt: 408 gram
Rotasjonsbeskyttelse: WaveCel
Testår: 2024
Testresultat: Bontrager Circut WaveCel oppnår tre stjerner i testen med en samlet risiko for hjernerystelse på 48,01 prosent ved skrå støt.
Pris: 1299
Vekt: 368 gram
Rotasjonsbeskyttelse: MIPS
Testår: 2024
Testresultat: Abus Urban i 3.0 Mips oppnår tre stjerner i testen med en samlet risiko for hjernerystelse på 52,49 prosent ved skrå støt.
Pris: 1299
Vekt: 371
Rotasjonsbeskyttelse: MIPS
Testår: 2023
Testresultat: Giro Caden Mips oppnår tre stjerner i testen med en samlet risiko for hjernerystelse på 46,78 prosent ved skrå støt.
Pris: 149
Vekt: 239
Rotasjonsbeskyttelse: Nei
Testår: 2023
Testresultat: Biltema 271986 – BICYCLE HELMET SR BLK oppnår tre stjerner i testen med en samlet risiko for hjernerystelse på 52,76 prosent ved skrå støt.
Testresultat – 2 stjerner
Pris: 1200
Vekt: 329 gram
Rotasjonsbeskyttelse: Nei
Testår: 2024
Testresultat: Livall EVO21 Commuter + oppnår to stjerner i testen med en samlet risiko for hjernerystelse på 65,61 prosent ved skrå støt.
Pris: 995
Vekt: 291 gram
Rotasjonsbeskyttelse: Nei
Testår: 2024
Testresultat: Abus Urban i 3.0 oppnår to stjerner i testen med en samlet risiko for hjernerystelse på 70,74 prosent ved skrå støt.
Pris: 899
Vekt: 364 gram
Rotasjonsbeskyttelse: Nei
Testår: 2024
Testresultat: Livall C20 Smart Commuter oppnår to stjerner i testen med en samlet risiko for hjernerystelse på 77,02 prosent ved skrå støt.
Pris: 1999
Vekt: 459
Rotasjonsbeskyttelse: Nei
Testår: 2023
Testresultat: Abus Pedelec 2.0 Ace Sykkelhjelm oppnår to stjerner i testen med en samlet risiko for hjernerystelse på 69,58 prosent ved skrå støt.
Pris: 599
Vekt: 275
Rotasjonsbeskyttelse: Nei
Testår: 2023
Testresultat: Limar Alben oppnår to stjerner i testen med en samlet risiko for hjernerystelse på 69,79 prosent ved skrå støt
Pris: 899
Vekt: 285
Rotasjonsbeskyttelse: Nei
Testår: 2023
Testresultat: Lazer Tonic KinetiCore oppnår to stjerner i testen med en samlet risiko for hjernerystelse på 71,67 prosent ved skrå støt
Pris: 699
Vekt: 315
Rotasjonsbeskyttelse: Nei
Testår: 2023
Testresultat: Sweet Protection Ripper oppnår to stjerner i testen med en samlet risiko for hjernerystelse på 71,81 prosent ved skrå støt
Se forskjellen på best i test og dårligst
Slik har vi testet sykkelhjelmene
Vi har valgt å følge samme tilnærming til testing av sykkelhjelmer som Folksam har utviklet i Sverige sammen med RISE og KTH.
Sykkelhjelmene har gjennom denne testen blitt utsatt for både rette og skrå slag med rotasjonskraft. Rotasjon av hodet under støt, vet vi er avgjørende for hjerneskade og de tre testene med rotasjonskraft danner grunnlaget for rangering av sykkelhjelmene.
Vi har gjort fem tester per hjelm. For å sikre resultatet ble to hjelmer testet for hvert testtrinn. De to første testene tilsvarer lovkravene til sykkelhjelm og innebærer et rett slag i hodet i 20 kilometer i timen.
Deretter har vi gjort ytterligere tre tester som reflekterer skråstøt med forskjellige treffpunkter og rotasjonsretninger. Testene ble utført med en treffhastighet på 22 km i timen.
Testene har blitt utført på labratorier hos RISE som har lang erfaring med å teste sykkelhjelmer.
Hvorfor teste sykkelhjelm?
Det fins store forskjeller mellom sykkelhjelmer, både når det gjelder pris, men også hvordan de beskytter ved et fall.
Alle sykkelhjelmer må testes før de får godkjent CE-merking, men kravene til CE-merking er i dag lave og det testes kun for rette slag mot hjelmene og ikke skrå slag med rotasjonskraft. Det er ved rotasjonskraft at risikoen for hodeskader er størst. Derfor har vi ønsket å teste sykkelhjelmene for både rette og skrå slag med rotasjonskraft.
Trygg Trafikk og Tryg Forsikring har testet noen av de mest solgte sykkelhjelmene på det norske markedet, slik at du kan gjøre et trygt og godt valg når du skal kjøpe sykkelhjelm.
Utvalg av hjelmer
Da vi valgte hjelmer å teste, ønsket vi å finne de mest populære hjelmene på det norske markedet. Vi så på salgsstatistikk og konsulterte ansatte i sykkel- og sportsbutikker. I 2024 inkluderte vi også noen nyheter fra hjelmprodusentene.
Alle hjelmene som inngår i den norske hjelmtesten, er allerede testet og godkjent etter CE-standarder. For å oppfylle europeiske krav til CE-merking er hjelmene kun testet for rett støt. Et rett slag reflekterer hjelmens energiabsorpsjon, men ikke det som skjer i hjernen. I vår hjelmtest utsettes sykkelhjelmene for flere og tøffere slagtester enn hva CE-sertifiseringen krever.
Datasimulering av hjernens belastning
Basert på testresultatene har vi utført datasimulering for å bedre kunne vurdere risikoen for hjernerystelse i de skrå slagene basert på målte verdier i de fysiske testene. Her har vi brukt en modell av den menneskelige hjernen som er utviklet av forskere ved Kunglig Teknisk Institutt (KTH).
Ettersom modellen er basert på hvilken belastning hjernen tåler, ble denne brukt for å finne ut om de målte verdiene var skadelige – og hvilken hjelm som reduserer kreftene på hjernen best. Rød betyr høy belastning og blå lav belastning.
Test av barnehjelmer
I den norske hjelmtesten legger vi vekt på sikkerhet og hjelmene er rangert etter hvor god beskyttelse de gir. Trygg Trafikk har sammen med Tryg Forsikring i 2022 testet sykkelhjelmer for barn hos RISE Research Institutes of Sweden.
Mot felles mål
Tryg har i mange år støttet Trygg Trafikks arbeid med opplærings- prosjekter og innsats for sikker sykling. Siden 2017 har vi hatt et felles fokus på økt bruk av sykkelhjelm gjennom digitale kampanjer og mediedekning. Målet er å skape økt oppmerksomhet rundt trygg bruk av sykkel og øke hjelmbruken blant hverdagssyklisten.