Råd til skoler om elsparkesykkel
Vi får henvendelser fra skoler om hvordan de skal forholde seg til at elever bruker elektrisk sparkesykkel til skolen.
Det er foreldrene som avgjør om barna får sykle til skolen, eller ikke. Skolene har likevel et ansvar for å lage regler i samarbeid med FAU som gir føringer for hva som skal gjelde.
Trafikkregler, krav og regelverk
Bruker du elsparkesykkel, defineres du som kjørende, og må forholde deg til trafikkreglene som kjørende. Derfor er det viktig at elevene forstår trafikkreglene. Noen av de viktigste trafikkreglene for syklende og kjørende på elsparkesykkel finner du her.
I tillegg er det kommet en rekke krav og regelverk for el-sparkesykkel og andre kjøretøy som defineres som liten elektrisk motorvogn:
- Kun én person er tillatt på kjøretøyet
- Krav om hastighetssperre slik at 20 km/t er maks fart
- Maks 6 km/t når du passerer andre på fortauet
- 12-års aldersgrense
- Påbudt med hjelm for barn under 15 år
- 0,2 promillegrense
- Krav til ansvarsforsikring
Dette anbefaler vi:
- 16-årsgrense for å bruke elsparkesykkel
- Alltid bruke hjelm
- Gjennomføre sykkelopplæring med Sykkeldyktig, da lærer elevene både teori og praksis
- Elevene bør få innsikt i hvilke konsekvenser det kan få å bruke en elsparkesykkel
- Elsparkesykkel skal trilles i skolegården
- Elsparkesykkel parkeres på anvist sted og låses på elevens eget ansvar
- Forbikjøring av andre som sykler og går på skoleveien, skal skje i gangfart.
- Skolens ledelse inkluderer FAU i utarbeidelse av regler. Reglene bør inngå i skolens ordensreglement og gjøres godt kjent for elever og foreldre
Vi viser for øvrig til opplæringslovens § 12-1 første ledd bokstav c hvor det står:
«I ordensreglementet for skolen bør det takast inn føresegner som nærmare regulerer trafikktryggleik og andre førebyggjande tiltak. Foreldra avgjer om barna får sykle til skolen eller ikkje».
Viktig om krav til forsikring
Det er krav til ansvarsforsikring for elsparkesykkel. Forsikringen dekker blant annet skader på andres eiendom/eiendeler og personskader.