Bilkjøring i utlandet
Skal du kjøre bil i utlandet, bør du sjekke hvilke trafikkregler som gjelder for det landet du reiser til. Både trafikkregler og trafikkultur kan variere stort fra land til land.
Visste du at det ikke er lov å frakte sykkelen bakpå bilen i Portugal? Det finnes mange ulike regler fra land til land, mange praktiserer venstrekjøring. Her er 10 generelle tips på hva du bør tenke på når du kjører bil i utlandet.
Promillegrensen varierer, i noen land kan du ta et glass vin og samtidig være på riktig side av loven. Men det er lett å drikke mer enn planlagt, og risikoen øker dramatisk allerede mellom 0,5 og 0,8 i promille. Vi anbefaler at du kjører rusfritt.
Alle som er med på bilturen skal alltid bruke bilbeltet. Ulykkesrisikoen er høyere i de fleste land utenfor Skandinavia, og bilbeltet mer enn halverer risikoen for alvorlige skader.
Reglene for sikring av barn i bil er i store trekk ganske likt for land i Europa, men trafikkulturen kan variere. I USA varierer reglene fra stat til stat. Ta med barnesete eller forhåndsbestill leiebil med barnesete.
Barn som er vant til å være fotgjengere i Norge må passes ekstra på i utlandet. Trafikken kan være tettere og hensynet til fotgjengere mindre. Hold barnet i hånda når dere krysser veien.
Skrubbsår og brudd er vanlige skader ved mindre alvorlige sykkel- eller mopedulykker på ferie. Langt verre er hodeskader som kan gi varige men.
Badetøy egner seg ikke som kjøreklær på tohjulinger. Ubeskyttet hud får skrubbskader tilsvarende tredjegradsforbrenning i møtet med asfalt. Selv tynne, luftige klær beskytter noe.
Sett deg inn i de formelle trafikkreglene der du er. Mange land har også uformelle trafikkregler eller praksiser du bør kjenne til.
Ikke kjør for lange etapper av gangen og legg om planene hvis støyen på nattas hotell ødela nattesøvnen. Er du uten søvn i 24 timer tilsvarer det 1 i promille.
Ansvarsforsikringen på reiseforsikringen gjelder ikke ved leie av motorkjøretøy og den obligatoriske forsikringen er ofte begrenset til ansvarsforsikring. I disse tilfellene trenger du en forsikring for ulykke både for fører og passasjerer i tillegg.
Flere og flere land går over til ett felles nummer for nød – 112. Men i mange land er det fortsatt egne nummer til redning (brann og ambulanse) og til politi.