
Progresjon i trafikkopplæringen
Trafikkopplæring bør gjennomføres med progresjon og kvalitet, slik at barn og unge stadig kan bli klare for nye trafikantroller.
Gjennomgående læringsprinsipper til bruk i trafikkopplæring
Barn og unge medvirker
- Trafikkopplæringen må tilpasses barns forutsetninger og utfordringer.
- Læringsutbyttet øker når barna og de unge selv får medvirke og gjøre sine egne erfaringer
Foreldresamarbeid
- Foreldrene har hovedansvaret, og opplæringen må bygge på et godt foreldresamarbeid.
- Voksne er forbilder, og den viktigste læringen skjer hver gang barn er ute i trafikken. Tidlig start skaper gode vaner for trygg, aktiv og bærekraftig transport.
Praktisk trening i nærmiljøet
- Bruk nærmiljøet, følg årstidene ta opp det som er aktuelt.
- Finn trygge steder å øve i trafikken. Den korteste veien er ikke alltid den tryggeste.
Progresjon
- Gå fra det konkrete for de yngste til det mer generelle og abstrakte.
- Sikre progresjon ved å gå fra det å kunne gjengi eller oppfatte noe, til å anvende og beherske det.
Refleksjon og samarbeid
- Grunnleggende trafikkregler inngår i opplæringen, men oppgaver må også åpne opp for refleksjon, for eksempel å finne en trygg vei mellom to steder, ta stilling til påstander eller sammenligne undersøkelser elevene selv har gjort.
- Trafikk er samspill. Individuelle oppgaver bør kombineres med samarbeidsoppgaver.
Trygg Trafikks anbefalinger til progresjon i trafikkopplæring i barnehage og skole
Skisse for innhold og progresjon i trafikkopplæringen fra barnehage til videregående.
Skissen må tilpasses lokale fohold og elevenes forutsetninger.
Trygghet og synlighet
- Fotgjenger – gå sammen med voksne, gå på fortau eller i venstre veikant, krysse veien på de tryggeste stedene lys, gangfelt, steder med god sikt), bruke refleks
- Passasjer i bil eller buss/taxi – bruke sikkerhetsutstyr riktig, rutiner ved av- og påstigning og ved porten til barnehagen.
Grunnleggende ferdigheter og ansvar
- Fotgjenger – bruke nærmiljøet, gå i trafikken med gradvis mer ansvar, gå på fortau, gangvei eller i venstre veikant, krysse veien på de tryggeste stedene (lys, gangfelt, steder med god sikt), lære aktuelle trafikkregler og skilt, bruke refleks.
- Syklist – trene på basisferdigheter i områder med ingen eller lite trafikk, bruke sykkelhjelm.
- Passasjer i bil eller buss/taxi – bruke sikkerhetsutstyr riktig, rutiner ved av- og påstigning og ved skoleporten.
Økt selvstendighet, forståelse og sikkerhet
- Fotgjenger – forstå og følge regler, overføre kunnskap fra en kjent til en ukjent situasjon.
- Syklist – trene på ferdigheter i områder med lite trafikk, velge de tryggeste stedene å sykle, sykle på høyre side av veien, gi tegn, bruke sykkelhjelm.
- Passasjer i bil eller buss/taxi – bruke sikkerhetsutstyr riktig, rutiner ved av- og påstigning og ved skoleporten.
Ansvar og rollemodell
- Fotgjenger – forstå og følge regler, være gode rollemodeller for andre barn.
- Syklist – trene på ferdigheter i blandet trafikk, velge de tryggeste stedene å sykle, sykkelens utstyr, forstå og følge regler, bruke sykkelhjelm, velge aktiv og sikker transportform.
- Passasjer i bil eller buss/taxi – bruke bilbelte riktig, rutiner ved av- og påstigning og ved skoleporten.
Trafikk som samspill og risikoforståelse
- Forstå og følge trafikkregler, trafikken som samspill.
- Trafikksikkerhet, bærekraft og folkehelse, førstehjelp, sikker og aktiv transport.
- Risikoforståelse av fart, rus og oppmerksomhet.
- Forstå hvorfor det er viktig å bruke sikkerhetsutstyr som refleks, sykkelhjelm og bilbelte.
Ansvarlige valg og nye trafikantroller
- Drøfte på hvilke måter risikoområder som fart, rus, oppmerksomhet og sikring påvirker egen og andres sikkerhet.
- Ha kunnskap om risikofaktorer ved relevante trafikantroller og kjøretøygrupper.
- Vite hvordan de skal sikre seg selv og andre i trafikken.
- Kunne ta bevisste valg om transportformer, egen sikkerhet og helse.
Trygghet i overgangen til voksenlivet
- Diskutere hvordan personlig ansvar og holdninger påvirker trafikkatferd og sikkerhet.
- Se sammenheng mellom personlig trygghet, folkehelse og bærekraftig mobilitet.
- Samarbeide om og bidra til trygg feiring for alle avgangselever.
Trafikksikkerhet som en del av arbeidslivet
- Forstå at trafikksikkerhet er en naturlig del av HMS-arbeidet i alle virksomheter.
- Være bevisst på hvordan vi kan redusere risikoen for å skade oss selv eller andre i trafikken.
- Arbeide med holdninger som støtter sikkerhet i trafikken.