
Til deg som er i FAU
Mange som sitter i FAU er fortvilet over barnas skolevei. De ønsker at det skal bli tryggere for dem å sykle eller gå, men vet ikke helt hvor man starter opp arbeidet.Hjertesone er et fint tiltak som kan tilpasses den enkelte skole. Arbeidet kan settes i gang av FAU.
For mange stopper det litt opp fordi kommunen ikke har midler til fysiske tiltak. Men det er mye man kan sette i gang med, og her kommer noen tips til hva som kan gjøres, og hvordan man kan sette i gang.
Metode for Hjertesonearbeid
For at flere skal velge å sykle eller gå, er opplevelsen av risiko på vei en viktig faktor. Trygg Trafikk anbefaler å kartlegge og vurdere risikopunkt og risikoadferd rundt skolen og la det ligge til grunn for hvilke tiltak en velger å sette i gang.
Ulykker, uhell, nesten ulykker og ubehagelige opplevelser er indikatorer på risiko. Hvor hendelsene fant sted, kan angi risikopunkt. Registrering av vaner og uvaner i ferdsel rundt skolen, kan også indikere risikofaktorer.
Hvordan får vi ned risikoen, slik at flere velger å gå?
Kartlegg og bli enige om risiko. Hva kan redusere risikoen? Lag rutiner og plan for faste tiltak, for å skape en god trafikksikkerhets kultur og gode gå vaner.
Skoleledelse, elever og foreldre har viktige erfaringer som må tas med i vurderingen av hva som er risiko, og av hvilke risikoreduserende tiltak en mener kan være motiverende. Fagfolk i kommune, vegvesen og politiet har kunnskap om risikofaktorer på vei. Og de kan vurdere hva som kan gjøres, utbedres eller ikke, ut fra et faglig ståsted og tilgjengelige ressurser Bli enige om risikopunkt i trafikken og trafikale utfordringer i nærområdet rundt skolen, og la det være utgangspunktet for hvilke tiltak dere fokuserer på i Hjertesonearbeidet.