Skrivekonkurranse
Vi utlyser nå en nasjonal skrivekonkurranse for barn. Konkurransen åpner for innlevering 6/1-25, og siste frist for innlevering er 1.3.25. Alle på 4. til 7. trinn kan delta. Temaet er «skoleveien min». Det er flotte premier. LES MER UNDER!
Vi som jobber med Hjertesone, vil gjerne vite mer om skoleveien rundt om i landet. Det er et politisk mål at flere skal gå og sykle til skolen, og frisk luft og mosjon er bra for alle. Jo færre som blir kjørt, desto bedre for miljøet.
Har du elever som går på 4 til 7. trinn som ønsker å delta i skrivekonkurransen vår?Temaet er «Skoleveien min», og elevene oppfordres til å dele sine tanker og opplevelser rundt egen skolevei.
Hva er bra med skoleveien din? Skriv gjerne om en kjekk opplevelse. Eller har du opplevd noe farlig i trafikken eller noe vanskelig på skoleveien? Hva skjedde?
Juryen består av lærere og eksperter på trafikk, miljø, helse og politi.
Under finner du oppgaveteksten, innsendingskjema og annen relevant informasjon om deltagelse.
Alle elever på 4., 5., 6. og 7. trinn. Skolen behøver ikke være en Hjertesoneskole, konkurransen er åpen for alle.
Vi må ha alle tekster senest 1.3.2025
Du velger sjangere helt fritt selv, men vi ønsker ikke at du skal skrive alt for langt. Ikke mer enn 500 ord, men du trenger ikke skrive så langt heller. Om du skriver et dikt, eller kanskje en tegneserie, trenger du ikke tenke på antall ord. Et dikt kan være fint med noen ganske få ord. Og en tegneserie kan gjøres fint uten å telle ord i teksten.
Med andre ord: Ikke skriv alt for langt, men få med det du synes er viktig for deg!
Tar du utfordringen?
Er skoleveien din et eventyr, en travel sti eller kanskje et sted for drømmer? Nå har du sjansen til å dele din egen unike skolevei!
Tema: «Skoleveien min»
Hva betyr veien til skolen for deg? Er det spennende, morsomt, stressende eller kanskje et sted for vennskap? Er det noe du opplever som skummelt eller kanskje til og med farlig?
Hvordan ser den perfekte skoleveien ut i fremtiden? Kanskje med blomster, sykkelstier eller mye lys? Kanskje det ikke finnes biler, og at det er robotvakter som passer på at alle kommer trygt frem? Del dine tanker og visjoner!
Vi gleder oss til å lese hva du har å dele. Lykke til!
- Tegneserie med morsomme figurer
- Et brev til en venn om din morgen
- En spennende novelle full av fantasi
- Et innlegg som kunne stått i en avis
- Et eventyr om magiske skapninger langs veien
- En historie slik du ville fortalt den til en venn
- Eller noe helt annet!
- Hva er fint med skoleveien din i dag?
- Hvordan kan vi gjøre den tryggere og morsommere?
- Hva kan få flere til å gå eller sykle sammen med deg?
- Hvordan ser drømmeveien til skolen ut for deg?
- Hva kan gjøres for at færre skal bli kjørt til skolen?
- En klasse vinner 10 000 kroner
- Vi trekker ut en elev som får gavekort på en sykkel eller annet valgfritt sportsutstyr inntil 5000 kroner
Vinnerne utlyses i innen 15.5.25
Vi kontakter lærer som har sendt inn tekstene direkte. I tillegg legges skolens og klassens navn ut på vår hjemmeside og på Hjertesones Facebookside.
Tekstene vil bli lest av en fagjury. Noen er lærere eller rektorer, andre jobber med trafikksikkerhet og skolevei.
Alle besvarelser må nummereres av lærer før innlevering, for eksempel etter klasselisten. Vi ønsker ikke navn på enkeltelever av hensyn til GDPR.
Eksempel: Per Pedagog skal levere for klasse 4a. Det er 25 elever i klassen. Hver elev tildeles et nummer. og starter innleveringen sin med å skrive øverst på arket: Elev nr 1, 4a, Skolens navn.
Alle besvarelsene sendes inn i PDF-format og lastes inn via portalen under.
Norskfaget:
Skriftlig produksjon (kompetansemål):
- 4. trinn:
- «Skrive sammenhengende tekster med en enkel og tydelig struktur.»
- Elevene kan skrive en tekst som beskriver skoleveien sin på en oversiktlig og strukturert måte, for eksempel ved å dele teksten inn i begynnelse, midtdel og avslutning.
- «Bruke enkle ord og uttrykk til å beskrive egne erfaringer og hendelser.»
- Elevene kan beskrive hva de ser, hører og føler på vei til skolen, og bruke et variert ordforråd til å skape levende beskrivelser.
- «Skrive sammenhengende tekster med en enkel og tydelig struktur.»
- 5. trinn:
- «Skrive tekster med sammenheng og god struktur, der det er en klar begynnelse, midtdel og avslutning.»
- Elevene kan videreutvikle tekstene sine med en tydelig struktur og bruke detaljer for å gjøre skoleveien levende for leseren.
- «Bruke et variert ordforråd og setningsstruktur i egne tekster.»
- De kan fokusere på å bruke varierte ord og beskrivelser, for eksempel ved å skape bilder av skoleveien, personer de møter, eller naturen rundt dem.
- «Skrive tekster med sammenheng og god struktur, der det er en klar begynnelse, midtdel og avslutning.»
- 6.-7. trinn:
- «Skrive tekster med god sammenheng og struktur, og bruke ulike virkemidler som gjør teksten mer interessant.»
- Elevene kan bruke flere litterære virkemidler som beskrivelse, sammenligning eller kontrast for å beskrive skoleveien på en kreativ måte.
- «Bruke et variert og presist ordforråd, samt korrekt grammatikk og rettskrivning.»
- Fokus på presisjon i språket, både i forhold til grammatikk og ordbruk, for å lage en tekst som er både korrekt og levende.
- «Skrive tekster med god sammenheng og struktur, og bruke ulike virkemidler som gjør teksten mer interessant.»
Refleksjon og beskrivelse:
- «Beskrive egne erfaringer, tanker og følelser knyttet til et tema.»
- Elevene kan reflektere over hva skoleveien betyr for dem, hvordan de føler seg på vei til skolen, eller hva som skjer på vei til skolen som gjør det til en spesiell opplevelse.
- «Kombinere tekst og bilde for å uttrykke tanker og ideer.»
- De kan lage en tekst der de beskriver skoleveien, og kanskje også legge ved et bilde eller en tegning av ruten de går, noe som kan være med på å forsterke beskrivelsen.
Tverrfaglige temaer:
Demokrati og medborgerskap:
- «Reflektere over hvordan man kan bidra til et godt fellesskap i nærmiljøet.»
- Elevene kan drøfte hva som gjør skoleveien tryggere og mer inkluderende for alle. Dette kan være et tema i teksten, der de reflekterer over trafikksikkerhet, hvordan man oppfører seg på vei til skolen, eller hvordan folk kan være gode medborgere på vei til skolen.
Bærekraftig utvikling:
- «Reflektere over valg av transportmiddel og hvordan dette påvirker miljøet.»
- Elevene kan skrive om hvordan de kommer seg til skolen, og diskutere hvilke alternativer som er mest miljøvennlige, som å gå eller sykle.
Geografi og lokalmiljø:
- «Utforske og beskrive nærmiljøet og hvordan ulike steder er knyttet sammen.»
- I teksten kan elevene bruke skoleveien som et utgangspunkt for å beskrive sitt nærmiljø, kanskje med et fokus på viktige steder, landemerker, eller naturskjønne områder langs veiens rute.
Eksempler på tekstinnhold og hvordan kompetansemålene kan knyttes til skrivekonkurransen:
- Fortell en historie: Beskriv en dag på vei til skolen, hvor du møter venner, ser på naturen rundt deg, og hvordan du føler deg på vei dit. Hvordan ser skoleveien ut? Hva skjer på vei til skolen?
- Beskriv stedet: Beskriv omgivelsene på skoleveien. Hvilke detaljer legger du merke til? Er det noe spesielt du ser på vei til skolen, som en elv, et hus, en butikk, eller et parkområde?
- Reflekter: Er det noe som gjør skoleveien din ekstra trygg eller utfordrende? Hva synes du om trafikksikkerheten langs veiens rute, og er det noe som kan forbedres?
- Diskuter miljøaspektet: Hvordan kommer du til skolen? Er det beste alternativet å gå, sykle eller ta buss? Hva er det mest bærekraftige valget for miljøet?
Ved å knytte kompetansemålene til en skrivekonkurranse som «Skoleveien min», kan elevene både uttrykke sine tanker kreativt og jobbe med å utvikle ferdigheter som skriving, refleksjon og språkbruk.
4o mini
Dette er noe vi vil ta direkte med forfatter av tekstene i etterkant. Vi publiserer ingenting før dette er avklart.
Kontakt mevik@tryggtrafikk.no
Innlevering skrivekonkurranse Hjertesone
Skjema for innlevering av dokumenter til skrivekonkurranse