
Lier kommune
I Lier kommune er nå alle våre 11 skoler i gang med hjertesonearbeidet. Hjertesoneprosjektet i Lier har en helhetlig tilnærming og er nært knyttet til eksisterende satsingsområder.

Isabel Lindseth
Prosjektleder Hjertesone og kommune, Lier kommune.
Hjertesoneprosjektet i Lier har en helhetlig tilnærming og er nært knyttet til eksisterende satsingsområder.
Hjertesone ligger under SAL, som er Lier kommunes modell for livsmestring i skoler og barnehager.
SAL står for sunne og aktive Liunger, og er med på å binde folkehelse og oppvekst tettere sammen i arbeidet med trafikksikkerhet og trygge skoleveier.
- God forankring og planlegging
- Benytte Trygg Trafikk sin veileder og deres kompetanse
- Tydelig rollefordeling og ansvar (dedikert prosjektleder og /eller ressurspersoner som koordinerer)
- Samhandling på tvers av virksomheter
- Involvere elevene tidlig for reel medvirkning
- La elevråd også delta på befaringer og evalueringer
- Samarbeid mellom elevråd, FAU, skolens ledelse og virksomhetene som er involvert i prosjektet
- Hjertesone som en prosess mer enn et prosjekt
- Lokale tilpasninger og justeringer
- Lokale kampanjer og elevstyrte kampanjer
- Årshjul eller årlige konkrete tiltak pr. skole
- Tydelig samhandling mellom fysiske tiltak og holdningsarbeid
- Knytte seg til et nettverk med fokus på videreutvikling
- Stadig evaluere og videreutvikle
I Lier jobber vi stadig for å finne nye veier, og har ingen fasit på hvordan et hjertesonearbeid bør være.
Vårt arbeid fortsetter gjennom å lete etter hvordan skolene skal være hjertesoneskoler fremover, og ikke bare hvordan de blir en hjertesoneskole.

I Lier kommune har de laget en egen modell for etablering av Hjertesoner rundt skolene.
Prosjektleder Isabel Lindseth sier at det viktigste ikke er å bli en Hjertesoneskole, men å VÆRE en. I det legger hun at det er viktig å jobbe kontinuerlig med tiltakene.
Hva var de største utfordringene?
Holdningstiltak Gullaug skole
Informasjon om hjertesonearbeidet til elever, ansatte og foresatte gjennom tiltak som infohefter, nettsider, presentasjoner og film.
Hjertesoneaksjon ved skolestart v/skole og FAU.
Aktivitetskampanjer for elever og ansatte. Liertråkk og/eller andre kampanjer.
Gågrupper for skolestartere.
Reflekskampanjer 1.- og 3. trinn og SFO.
Sykkelopplæring 4. trinn.
Sykkelverksted med vårsjekk av sykkel.
Trafikk-klubb på SFO med ungdommer i sommerjobb.
Andre lokale tiltak tilpasses årlig.
Fysiske tiltak Gullaug skole
Hjertesoneskilt i begge retninger ved Linnesstranda.
Droppsone er i prosess ved murbygning.
Fartsreduserende tiltak: Redusert hastighet og fartsdumper ved Linnesstranda.
Trygghetstiltak: Er i prosess med belysning ved innkjøring til skolen.
Begrense parkering innenfor hjertesonen.
Andre lokale tiltak: Oppgradering Sollibakken.
Hvorfor hjertesone?
Målet med «Hjertesone – tryggere skolevei» er å få flere elever til å gå og sykle til skolen. Dette har positive effekter på trafikksikkerhet, elevenes helse, klima og miljø.
Hvem samarbeider om tiltaket?
Kommunen, skolen, FAU, Trygg Trafikk