Skjerm i bil – til hjelp eller besvær?

Nye biler er utstyrt med flere systemer som skal redusere risiko for ulykker og skader i trafikken. Informasjon og betjening er endret fra analogt til digitalt. Skjerm i bil – eller infotainmentsystemer – er derfor blitt et vanlig inventar.

Disse har etter hvert tatt større plass og rommer også flere funksjoner som vi før betjente med fysiske knapper. Selv om nye funksjoner har til hensikt å assistere bilfører, begynner vi å få bedre innsikt i hvordan skjerm i bil kan påvirke atferden negativt.

Fersk forskning viser blant annet at bilfører må ta blikket bort fra veien i verdifulle sekunder for å betjene skjermen, også for enkle oppgaver som å slå på klimaanlegg. Når funksjoner flyttes til skjerm og oppmerksomheten rettes dit, blir da skjermen til hjelp eller besvær? 

Dette ønsker vi å få svar på

  • Finnes det noen kriterier for å designe disse skjermene?
  • Hvilke muligheter har vi for å påvirke ny teknologi som ikke går på bekostning av trafikksikkerhet?  
  • Forsikringsselskaper melder om bulkeskader på biler som er omringet av sensorer og kameraer, så hvorfor skjer det?
  • Og sist, men ikke minst: Har bilførerne nødvendig kompetanse for å betjene skjerm i bil? 

Praktisk informasjon

Sted: digitalt på Teams eller fysisk i Trygg Trafikks lokaler i Tullins gate 2.   

Frokost: enkel frokost serveres i Tullins gate 2 fra kl. 08:30.  

Digitale deltakere får e-post med lenke til møtet. Sett av to minutter til å registrere deg elektronisk før møtet. Du vil motta bekreftelseslenke fra Microsoft Teams på e-post som du må klikke på for å delta.

Tanja Loftsgarden

fagdirektør