På familietur i hjemmesnekret campingvogn
På 80-tallet bygde Per Fredrik om familiebilen for å ha soveplasser hvor barna kunne sove på langturer. Trygt var det kanskje ikke – men utrolig praktisk!
– Når jeg tenker tilbake, var det jo faktisk galskap. Hadde uhellet vært ute kunne det gått skikkelig galt. Heldigvis sitter vi igjen med bare gode minner fra bilferiene da barna var små, forteller Per Fredrik Insulán fra Eidsvoll.
Familien på fem var glad i å dra på bilferie, og på 80-tallet kjørte de en Mazda kombibil med seks sitteplasser og et stort bagasjerom. Bagasjerommet var faktisk så stort at Per Fredrik fikk innredet det med et nedfellbart campingbord og soveplasser til alle.
– Det var enormt praktisk for en småbarnsfamilie på tur. Ble barna trøtte og kranglete kunne de ta seg en lur i baksetet. I tillegg kunne vi stoppe å spise eller campe hvor som helst.
Stoppet i tollen med barn i bagasjerommet
– Jeg må innrømme at det var behagelig å legge barna til å sove i bagasjerommet på de lengre turene vi hadde til Sverige og Danmark. Barna likte det også. Vår eldste husker turene godt og sier det var moro å få en soveplass i bilen, sier Per Fredrik.
En gang mens barna sov bak i bilen på vei hjem fra Sverige ble familien stoppet på grensen av tollerne. Men heller ikke de reagerte på den utrygge soveløsningen.
– Jeg sa til tolleren at «nå må vi være stille for ungene sover». Da tolleren så hvordan barna sov ble han imponert og sa at det var en fin løsning vi hadde laget.
I dag hadde nok en slik løsning ført til reaksjoner fra tollerne, men på den tiden var vi ikke like godt opplyste om trafikksikkerhet som vi er i dag. Det var faktisk ikke påbudt å bruke bilbelte i baksetet før i 1985 – og da bare for personer over 15 år. I 1988 ble endelig brukspåbudet utvidet til å gjelde alle passasjerer i bilen uansett alder. Det ble også påbudt å sikre barn mellom 0-3 år i et tilpasset sete.
Hør historien til Per Fredrik
På de lange turene var det behagelig å legge barna til å sove i bagasjerommet
Trafikksikkerhet fra 70-tallet til i dag
Det var først på 70-tallet at sikkerhetsbelter begynte å bli vanlig, og da ikke de rullebeltene vi kjenner i dag, men fastspente belter som det til tider var et kunststykke å få på seg.
– I starten virket det som om bilbeltene hadde motsatt effekt. Når folk følte seg sikrere i bilen, kjørte de enda fortere, sier Per Fredrik.
OPPTATT AV SIKKERHET: Per Fredrik fikk selv førerkort i 1970, og har opplevd alle endringene rundt trafikksikkerhet som skjedd siden den tid.
På 80-tallet begynte også bilseter å komme på markedet, selv om det ikke ble påbudt før i 1988. Per Fredrik var en av få som tok dette i bruk til barna sine allerede tidlig på 1980-tallet – men riktignok ikke på langturene med kombibilen.
– Jeg måtte bruke verktøy for å borre hull i selve bilen for å feste barnesetet. Barnesetene på den tiden kan ikke sammenlignes med bilsetene barnebarna mine har brukt, forteller han.
Per Fredrik har i dag fem barnebarn. To av dem var små på 90-tallet og er allerede blitt voksne. Han ser et tydelig skille når det kommer til barn i bil for de som er født på 90-tallet og de som er født etter år 2000.
– De yngste får jeg ikke lov å ha i bilen uten riktig barnesete og sikring. Det har definitivt blitt et strengere regime. Og godt er det, avslutter Per Fredrik.