Husker du bilsetene og bilbeltene fra 70-tallet?
Bilsetet Kathe satt i som barn hadde nok fungert bedre som en katapult enn som sikring ved en kollisjon. Trafikksikkerheten på 70-tallet var en helt annen enn i dag.
– Jeg vokste opp på 70-tallet. På den tiden tenkte man ikke så mye på trafikksikkerhet. Det handlet bare om å komme seg fra A til B, forteller Kathe Grønlund om barndommen i Harstad.
Kathe og familien dro aldri på bilferie, men det ble mange turer i onkelens bil for å besøke familie som bodde noen mil unna.
– Jeg husker at vi brukte tiden i bilen til å prate med hverandre og følge med på naturen og hva som skjedde utenfor vinduet. Jeg tror også vi var flinkere til å kjede oss før. Mitt inntrykk er at dagens unge er mer utålmodige, sier hun.
På slutten av 60-tallet og starten 70-tallet var Norge preget av mange alvorlige trafikkulykker. I 1969 omkom det 103 barn i trafikken i Norge. Foreldrene til Kathe var derfor blant dem som tok i bruk bilbelter for å øke familiens sikkerhet så fort det ble tilgjengelig.
– Vi skjønte alle at det var med god grunn at de nye sikkerhetstiltakene kom. Og vi prøvde å sikre oss så godt som mulig. Med det vi vet om sikring i bil i dag er det imidlertid ikke vanskelig å se at vi kanskje ikke var helt trygge likevel.
Vi satt på fanget og lekte i baksetet
I 1971 ble det påbudt med bilbelter i nye person- og varebiler. Likevel var det fortsatt mange eldre biler som kun hadde bilbelter i forsetet eller ikke i det hele tatt. Påbudet om å faktisk bruke bilbelte kom ikke før i 1975 – og da bare for personer over 15 år som satt i forsetet. For å sikre de minste i baksetet ble det brukt mange kreative – og ofte utrygge – løsninger.
– Da lillebroren min ble født i 1978, husker jeg at han ofte lå i en bag i baksetet. Etter hvert, da han ble større, fikk han et bilsete som så ut som en helstøpt plaststol med 3 punktseler. Stolen var festet med reimer over og bak baksetet, forklarer Kathe.
Det er flere hendelser Kathe husker godt fra barndommen som høres helt utrolige ut i dag. For eksempel nabofamilien som hadde ti barn og plasserte så mange de klarte å få inn i baksetet på stasjonsvognen – mens de puttet resten i bagasjerommet.
– Jeg husker også da de åpnet en ny bro i nærheten, og man slapp å betale bompenger for barna hvis de satt på fanget til en av de andre passasjerene. Slikt ville neppe blitt belønnet med billigere bompenger i dag – heller en bot vil jeg tro, ler Kathe.
Spent på utviklingen videre
Kathe har i dag to nevøer på 11 og 14 år som bor hjemme hos henne. Hun ser store forskjeller på deres oppvekst og sin egen, 40 år tidligere.
– Bestemoren til nevøene mine var ekstremt opptatt av å velge riktige bilseter til bilen. Hun testet flere på Trygg Trafikk sine hjemmesider og prisen betød ingenting. Det var en helt annen verden enn den jeg vokste opp i.
– Jeg tror også at vi i dag har bedre holdninger, og at vi blir stadig flinkere til å være varsomme i trafikken – det er fint å se at vi beveger oss mot nullvisjonen. Null drepte eller skadde i trafikken, avslutter Kathe.