Mange sier at alt var bedre før. Det stemmer ikke alltid, og i alle fall ikke for trafikksikkerhet.
I 1969 omkom så mange som 103 barn i trafikken i Norge. Mens i 2019 omkom det ingen barn. Det viser hvor langt vi har kommet innenfor trafikksikkerhet her til lands – særlig for de minste.
Best sikret i nabolaget
Da Eilif Hugo Hansen (59) leste statistikken som beskrev trafikksikkerhet før i tiden slo det ham at hans egen opplevelse som 60-tallsbarn var ganske annerledes.
Husker du bilsetene og bilbeltene fra 70-tallet?
Oppveksten til Kathe på 70-tallet var veldig annerledes enn for barn i dag. Spesielt med tanke på trafikksikkerhet.
Drømmeferien på fire hjul
Anita elsket bilferiene med familien på 80-tallet. Hun har nå egne barn og ser hvor mye trafikksikkerheten har utviklet seg de siste 40 årene.
På familietur i hjemmesnekret campingvogn
På 80-tallet bygde Per Fredrik om familiebilen til å ha sengeplasser på langturer. Trygt var det ikke, men veldig praktisk og stas.
Bilferie på 90-tallet: Praten gikk fra Norge til Danmark
Det er ikke så lenge siden det måtte mer enn en skjerm til for å underholde de minste i baksetet. Lisa Sordal har mange gode minner fra opplevelsesrike bilturer til Danmark og Setesdal.
Utvikling av trafikksikkerheten i Norge:
- 1807
Høyrekjøring innføres i Norge.
- 1936
Som første land i verden innføres det en promillegrense på 0,5.
- 1937
Bilder fra 1937:
- 1938
Rundskriv om varselskilt og signaler for regulering av ferdselen, bedre kjent som «trafikkregler», vedtas.
- 1947-1953
Bilder fra 1947-1953:
- 1956
Landsforeningen for å fremme Trygg Trafikk etableres.
- 1957-1970
Bilder fra 1957-1970:
- 1971
Det blir påbudt å montere belter i nye person- og varebiler.
Bilder fra 1971:
- 1972-1974
Bilder fra 1972-1974:
- 1975
Påbud om bruk av bilbelte for personer over 15 år, men bare i forsetet.
Bilder fra 1975:
- 1976-1978
Bilder fra 1976-1978:
- 1979
Gebyr på 200 kr innføres om man ikke bruker belte.
Bilder fra 1979:
- 1981-1984
Bilder fra 1981-1984:
- 1985
Det blir påbudt å bruke belte både i forsetet og baksetet for personer over 15 år.
Det innføres også monteringspåbud i baksetet med trepunktsseler på sideplassene og hoftebelte i midten
Bilder fra 1985:
- 1986
Bilder fra 1986:
- 1988
Brukspåbudet for belte utvides til alle personer uansett alder.
Påbudet gjelder også for lastebiler, busser og kombinerte biler. Det blir påbudt å sikre barn (0-3 år) i tilpasset sete.
Bilder fra 1988:
- 1989-1990
Bilder fra 1989-1990:
- 1991
Monteringspåbud for belte i turbusser, men bare på de mest utsatte sitteplassene.
- 1992-1994
Bilder fra 1992-1994:
- 1999
Det blir krav om bilbelte for busser i klasse to og tre.
- 2000
Gebyr for å kjøre uten belte økes til 750 kr.
Bilder fra 2000:
- 2001
Nullvisjonen forankres politisk. Målet er nå null omkomne eller hardt skadde i trafikken.
- 2004
Bilstolreglementet som mange av dagens bilstoler er godkjent etter kommer.
Bilstolene blir inndelt i ulike grupper etter vektgrenser. Krav om å sitte bakovervendt frem til 9 kg.
Bilbeltegebyret økes til kr 1500 kr.
Prikkbelastning på førerkortet innføres.
- 2006
I 2006 ble forskriften skjerpet ytterligere.
Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr.
- 2007
Bilder fra 2007:
- 2009
Plus Test: En av verdens tøffeste kollisjonstester for bilbarnestoler: høyere hastigheter og kollisjonspuls.
I Plus-testen måler de kreftene barnets nakke utsettes for i en frontkollisjon. Testen gjennomføres av VTI i Sverige.
- 2010
Andelen 1-3 åringer som sikres bakovervendt:
20%30%40%50%60%20102012201420162018Kilde: Trygg Trafikk - 2013
Nytt bilbarnestolreglement med strengere krav.
Bilstolene er ikke lengre godkjent etter vekt, men barnets lengde. Krav om at barnet sikres bakovervendt til minst 15 måneder.
Utforsk korktavla her