Nei, 17-åringer bør ikke ta lappen
Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl vil la 17-åringer i utkantstrøk ta lappen på bil. Hun frir til unge som kjører lange avstander på lette kjøretøy. Men tryggere bak rattet? Nei, her er forskningen klar.
4. november 2024
Ungdom på veien er en farlig duell mellom fornuft og følelser. Evnen til selvregulering er så som så – hjernen er under utvikling og modnes gradvis frem mot fylte 25. Spesielt gutter jakter på fart og spenning. Det er lett å la seg lett rive med av god stemning i bilen.
Ulykkesstatistikken for unge i trafikken er trist lesning. I 2023 ble 161 personer mellom 16 og 24 år drept eller hardt skadd, det høyeste tallet siden 2013.
Bil fremfor moped?
Det er ikke hold i Mehls påstand om at det er tryggere å la 17-åringer kjøre bil fremfor moped. Vi forstår at unge mopedister føler seg utrygge når biler suser forbi. Men en bil er krevende å håndtere, den har høyere vekt og mye høyere toppfart. Bilulykker får større alvorlige konsekvenser når det er så mye energi involvert.
Når det er sagt, mopeden er ikke ufarlig, den heller. Og trimming er fortsatt et stort problem. Likevel har det vært få alvorlige mopedulykker de siste årene.
Det er på landeveien det skjer
De fleste ungdomsulykker skjer på landeveier med lite trafikk, ikke i byene. Smale og svingete veier, lange avstander og en ungdomskultur som ofte leder til risikofylt kjøring, skroter Mehls argument om at det er tryggere å kjøre bil i distriktene enn i byene.
Hvorfor importere farlige løsninger?
Mehl er inspirert av en dansk prøveordning hvor 17-åringer kan ta lappen og kjøre bil mellom klokken 05 og 20 utenfor de store byene. Dette eksperimentet ser vi ingen grunn til å kopiere. Norge har færrest dødsulykker i Europa – Danmark ligger betydelig bak oss.
I mange amerikanske stater tar ungdom lappen før fylte 18. Tall viser at denne gruppen har 3–4 gangere høyere risiko for å bli drept eller hardt skadd i trafikken enn 20-åringer og eldre (igjen: hjernen er under utvikling).
Innsats mot ungdomsulykker
Justis- og beredskapsminister Mehl har et medansvar for trafikksikkerheten i Norge. Hennes regjering har lovet å intensivere nullvisjonsarbeidet og varslet nylig at de vil vurdere nye grep og forsterket innsats mot ungdomsulykker. I distriktene er nok Mehls ønske et forlokkende forslag, men det gjør ikke ungdommene våre tryggere på veien – tvert imot.