31 videregående skoler skal konkurrere mot hverandre i trafikksikkerhetskonkurransen «Er du sikker?». Premien er en forrykende konsert med spenstige Staysman og Lazz.
Elevene skal løse syv oppdrag fordelt på tre uker. Jo flere på skolen som gjennomfører oppgavene, jo flere poeng får skolen. Fart og oppmerksomhet er temaene i konkurransen, og elevene blir utfordret med quiz og andre typer oppgaver som dreier seg om dette.
– Vi krysser fingrene for at vi nok en gang klarer å engasjere elevene i denne konkurransen. Ikke minst at det samtidig gir elevene mer kunnskap slik at de tar riktige valg i trafikken. Vi vet at små marginer i trafikken kan utgjøre en stor forskjell, sier prosjektleder Amad Nasir i Trygg Trafikk.
Dette vet vi om ungdommer i trafikken
Ungdomsulykkene er ofte kjennetegnet av manglende erfaring, høy fart, uoppmerksomhet og manglende bruk av bilbelte. I tillegg skjer mange av ulykkene om natten i helgene, og rus kan være en medvirkende faktor. Å ta trygge valg i trafikken krever at vi har evnen til å vurdere risiko. Denne delen av hjernen er først utviklet i 25 årsalderen.
Ungdom har stor påvirkningskraft på hverandre
Ung til ung formidling er viktig i prosjektet. I denne konkurransen betyr det at elevrådet, russestyret eller andre elever informerer og engasjerer elevene i løpet av kampanjeperioden. – Vi har troen på at konkurransens budskap har større gjennomslagskraft når det kommer fra ungdommene selv. Det blir mer forståelig for målgruppen og mindre pekefinger, sier Nasir i Trygg Trafikk.
Kan vinne stipend
Hovedpremien er en konsert for hele skolen med Staysman og Lazz. Hver uke trekkes det ut en vinner som får et gavekort på 1500kr. I tillegg er det en heldig elev i hvert fylke som mottar et stipend på 15 000kr, som kan brukes til å ta førerkort, reise eller kjøpe sykkel. – Dette blir forhåpentligvis tre gode og lærerike uker. Og så satser vi på at det gode konkurranseinstinktet får fart på poengene som skolene får fra elevenes deltagelse, avslutter Amad Nasir. Her kan du følge konkurransen på Facebook.