Ansvar og støtte

Barnehage- og skolenivå

Prinsipper og anbefalinger

4. Barnehager og skoler tar ansvar og får støtte til å drive god trafikkopplæring

  • Barnehage- og skoleeier tar ansvar for å legge til rette og følge opp planer og praksis.
  • Barnehagens og skolens ledelse tar ansvar for at alle får trafikkopplæring og for å sikre veiledning og oppfølging. Følg med på tilbud om kurs og nettverksmøter.
  • Den enkelte lærer har ansvar for at planer følges opp i praksis med god trafikkopplæring, sikkerhetsrutiner og foreldresamarbeid.

5. Trafikkopplæring inngår i lokale årsplaner i barnehager og skoler

  • Alle barnehager og skoler skal ha en årsplansom viser hvordan de arbeider med trafikkopplæring og trafikksikkerhet. Planen beskriver opplæringen og rutiner for sikkerhet på turer.
  • Følg anbefalte læringsprinsipper som bygger på barns og unges medvirkning, et godt foreldresamarbeid, følge årstidene, finne trygge steder å øve i trafikken, skape gode vaner, gå fra det konkrete til det generelle og abstrakte, sikre progresjon. Grunnleggende trafikkregler inngår i opplæringen, men oppgaver må også åpne opp for refleksjon.

6. Barnehager og skoler har gode rutiner for oppfølging og rullering av planer

  • Planer for trafikkopplæring og trafikksikkerhet må være kjent for alle og revideres med jevne mellomrom.
  • Hver skole og barnehage bør ha en kontaktlærer for trafikk som har ansvar for planer, samarbeid og informasjon.  
  • Trafikk skal være et tema på foreldremøter, og det skal sikres god informasjonsflyt mellom FAU, ledelse og øvrige ansatte. 


Eksempler til prinsipp 4

Kurs for ansatte i barnehager, skole og SFO

Trygg Trafikk har kurs som gir innføring i hvordan de ansatte kan ta ansvar for sikkerhet og trafikkopplæring, inklusive trafikksikkerhet som tema i foreldresamarbeidet.
Sitat fra kurs:
– Etter å ha vært på kurs med Trygg Trafikk, har vi nå innført at vi har trafikksikkerhet som tema på årets første foreldremøte.

Valgfag trafikk

Valgfag trafikk er et tilbud til elever i ungdomsskolen. Faget inneholder alle komponentene i trafikalt grunnkurs med unntak av mørkekjøring. Valgfaget skal bidra til at elevene utvikler evne til kritisk tenkning og gode holdninger i trafikken. Det handler om at elevene får respekt for regler og etisk bevissthet rundt samspillet i trafikken. Ca. 9000 elever tar Valgfag trafikk hvert år.

Fikk Trafikksikkerhetspris for å undervise i Valgfag trafikk

Valgfaget trafikk ved Ottestad ungdomsskole drives av engasjerte lærere som ved «ved hjelp av læringsressurser, kunnskap og kreativitet» har gjort faget «både morsomt, praktisk og interessant», som FTU uttrykte det da skolen fikk fylkets trafikksikkerhetspris 2023.
Trafikk er et veldig fint fag å undervise i. Mange elever som gjerne er skoleleie, blomstrer i dette faget og elsker det av hele sitt hjerte. Faget burde vært over alt fordi det skaper gode holdninger.

Eksempel til prinsipp 5

Læringsprinsipper i trafikkopplæringen

Det er noen grunnleggende læringsprinsipper som bør følges uavhengig av alder i trafikk- og mobilitetsopplæring.

Eksempler til prinsipp 6

En bunke med hjertesonebrosjyrer og en kurv med epler.

Gode rutiner med hjertesoner på barnetrinnet

Lier kommune har en helhetlig og strukturert inngang til prosjekt Hjertesone. Det er en tydelig rød tråd mellom overordnede kommunale planer og den enkelte skoles plan for arbeidet med hjertesonen.

Hjertesone i Lier kommune og Hjertesone på Gullaug skole i Lier.