Progresjon i trafikkopplæringen

Trafikkopplæring bør gjennomføres med progresjon og kvalitet, slik at barn og unge stadig kan bli klare for nye trafikantroller.

Gjennomgående læringsprinsipper til bruk i trafikkopplæring

Barn og unge medvirker

  • Trafikkopplæringen må tilpasses barns forutsetninger og utfordringer.
  • Læringsutbyttet øker når barna og de unge selv får medvirke og gjøre sine egne erfaringer

Foreldresamarbeid

  • Foreldrene har hovedansvaret, og opplæringen må bygge på et godt foreldresamarbeid.
  • Voksne er forbilder, og den viktigste læringen skjer hver gang barn er ute i trafikken. Tidlig start skaper gode vaner for trygg, aktiv og bærekraftig transport.

Praktisk trening i nærmiljøet

  • Bruk nærmiljøet, følg årstidene ta opp det som er aktuelt.
  • Finn trygge steder å øve i trafikken. Den korteste veien er ikke alltid den tryggeste.

Progresjon

  • Gå fra det konkrete for de yngste til det mer generelle og abstrakte.
  • Sikre progresjon ved å gå fra det å kunne gjengi eller oppfatte noe, til å anvende og beherske det.

Refleksjon og samarbeid

  • Grunnleggende trafikkregler inngår i opplæringen, men oppgaver må også åpne opp for refleksjon, for eksempel å finne en trygg vei mellom to steder, ta stilling til påstander eller sammenligne undersøkelser elevene selv har gjort.
  • Trafikk er samspill. Individuelle oppgaver bør kombineres med samarbeidsoppgaver.

Trygg Trafikks anbefalinger til progresjon i trafikkopplæring i barnehage og skole

Skisse for innhold og progresjon i trafikkopplæringen fra barnehage til videregående.
Skissen må tilpasses lokale fohold og elevenes forutsetninger.