Høy kvalitet

Barnehage- og skolenivå

Prinsipper og anbefalinger

7. Trafikkopplæringen er kunnskapsbasert og oppdatert 

  • Bruk oppdaterte læringsressurser fra troverdige kilder. Tilpass opplæringen til eget arbeid. Vurder om eksisterende tiltak bør fornyes og forbedres.  
  • Sikre klare roller og ansvarsfordeling i den enkelte barnehage og skole. Del ny kunnskap og erfaringer fra praksis.  

8. Trafikkopplæringen har klare mål

  • Bruk anerkjente kvalitetsstandarder og modeller når lokale tiltak utvikles.
  • Still kvalitetskrav til læringsressursene som brukes og søk støtte i relevante fagmiljøer.

9. Elevenes selvinnsikt og egenvurdering inngår i opplæringen

  • La elevene delta aktivt, utforske og forklare. Elevenes egenvurdering skal inngå i læringen, og de skal få råd om hvordan de kan arbeide videre for å øke kompetansen.


Eksempler til prinsipp 7

Ny kunnskap om risikoforståelse og vurderingsevne

Rapporten 12 prinsipper for å lære barn og unge om trafikk og mobilitet gir anbefalinger som bygger på nyere forskning om barns risikoforståelse og på kunnskap om hvilke opplæringstiltak som har best effekt.

Egne kampanjer rettet mot ungdom

Ungdom er særlig risikoutsatt i trafikken allerede fra 15 års alder. Flere organisasjoner har innsatser mot ungdom.

Trygg Trafikk UNG – ressurser for opplæring og medvirkning
Trygg Trafikk – Ta vare på gutta – kampanje

Ung i trafikken – opplæring og kampanjer

Eksempler til prinsipp 8

5E-modellen

5E-modellen ble utviklet i USA og er videreutviklet i Norge av Naturfagsenteret. Den ble tatt i bruk i trafikksikkerhetsarbeidet gjennom Trygg Trafikks modell for atferdspåvirkning – MAP (2017).

5E-modellen – Naturfagsenteret

Eksempel til prinsipp 9

Veivalg

Dette er et undervisningsopplegg i regi av Norsk vegmuseum, Statens vegvesen og Trygg Trafikk. Det faglige innholdet er koblet til risikoområdene fart, rus, oppmerksomhet og sikring. Stoffet er relevant for læreplaner i fag på ungdomstrinnet og det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring.