Pass deg for grusen 

Pass opp for løs grus på asfalten. Foto: Colourbox

Nå ruller mange unge myke trafikanter ut fra «vinteropplag», forventningsfulle og ivrige på to hjul.  

Etter en isete vinter med mye strøing har veirydderne litt å pusle med fremover. Det vil ta tid før vei og fortau er fri for all grus. 

– De fleste voksne vet at å sykle på strøgrus kan være en skummel øvelse. Når is og snø forsvinner, får grusen motsatt virkning for syklistene. Sklir du og får skrens, er det vanskelig å unngå velt. Barn som er ferske på sykkel, kan overraskende brått få et ublidt møte med asfalten. Særlig vanskelig er det med sparkesykler og små hjul på grusen. Snakk med barnet ditt om hvorfor grus, fart og sykling er en dårlig kombinasjon, sier kommunikasjonsrådgiver Ann-Helen Hansen i Trygg Trafikk. 

Grus + sykkel og moped = risiko 

Det er ikke bare for syklistene at grusen kan føre til problemer. Ungdommene som endelig kan finne frem mopeder og lett MC, møter de samme utfordringene.  

– Selv om ungdommene har litt mer kompetanse enn barna, er det fort gjort å glemme hva løs grus på asfalten kan føre til. Førerferdigheter på moped og tilsvarende kjøretøy er i tillegg litt rustne etter en lang vinter. Husk å kjøre etter forholdene selv om det er lett å bli gira av sol og varme. Og til foreldrene, snakk med ungdommen så de holder seg på hjul gjennom første sving, sier Hansen. 

Plaster fikser ikke alt 

Det er like sikkert at ulykker vil skje i overgangsperioden på våren, som at snøen smelter. Armer, bein og kravebein er spesielt utsatt for forstuing og stygge skrubbsår. For ikke å snakke om risikoen for å slå hodet i asfalten. 

– Når uhellet skjer, er det greit å vite at plaster fikser mye, men ikke hodeskader. Derfor er det så viktig å ha gode rutiner for å bruke sykkelhjelm. Det gjelder alle myke trafikanter på to hjul, sier Hansen. 

Må prioritere feiing 

Løs grus på asfalten fører til eneulykker på sykkel. Derfor må kommuner og fylkeskommuner prioritere å feie vei og fortau. 

– Det er mange oppgaver som «slåss» om å bli prioritert høyt i kommunene, likevel er det viktig å få bort grusen for å forebygge skader. Her har kommunene en viktig rolle for de myke og yngste trafikantene våre, avslutter Hansen.