Beskytter de myke trafikantene

Volvo Cars feirer snart 100 år som bilmerke, med sikkerhet som sin viktigste kjerneverdi. De siste tiårene har beskyttelse av myke trafikanter stått sentralt i teknologiutviklingen. Volvo Cars er hovedsamarbeidspartner for Trafikksikkerhetskonferansen 2025. 

Volvo Cars ble startet i 1927 og er tuftet på grunnleggernes læresetning om at «biler kjøres av mennesker, derfor må sikkerhet være vårt ledende prinsipp». Siden den gang har selskapet arbeidet målrettet for å redusere ulykker og forbedre trafikksikkerhet gjennom kontinuerlig utvikling og innovasjon.

Selskapets mest kjente oppfinnelse er det moderne tre-punkts bilbeltet som ble ble utviklet av Volvo-ingeniøren Nils Bohlin i 1959. Beltet er anslått å ha reddet mer enn én million menneskeliv. Gjennom årene har imidlertid hundrevis av store og små innovasjoner vært med på å forme løsningene i dagens biler.

Urban sikkerhet

For Volvo handler sikkerhet om å forutse, forhindre og beskytte sjåfør, passasjerer og andre trafikanter, uansett om bilen ferdes på en høyhastighets motorvei eller i trange, smale bygater. Og de siste tiårene har beskyttelse av de myke trafikantene blitt en viktig del av teknologiutviklingen.

I 2008 introduserte Volvo City Safety, et sikkerhetssystem for å forhindre kollisjoner i bytrafikk. Systemet fungerer ved hastigheter opp til 50 km/t og bruker sensorer til å overvåke området foran kjøretøyet. Systemet kan automatisk bremse bilen dersom det forutser en potensiell kollisjon med et annet kjøretøy. I 2010 ble Pedestrian Detection lagt til City Safety. Det gjorde bilen i stand til å bremse for fotgjengere. I 2013 ble også syklister omfattet av teknologien.

– Evnen til å oppdage både fotgjengere og andre ubeskyttede trafikanter har blitt utviklet veldig mye de siste årene, sier Mikael Ljung Aust, teknisk spesialist ved Volvo Cars Safety Centre i Göteborg.

Mikael Ljung Aust, teknisk spesialist ved Volvo Cars Safety Centre

Mer avansert

Volvos sikkerhetsarbeid handler mye om å kontinuerlig videreutvikle og forbedre sikkerhetsløsningene i takt med samfunnets teknologiutvikling. Selskapets nye store el-SUV, EX90 – som begynte å rulle på norske veier denne våren – representerer i så måte siste generasjon teknologi, utviklet fra det opprinnelige City Safety-konseptet.

EX90 har et sett med enda mer avanserte sensorer, inkludert laserscanner-systemet lidar, kameraer og radarer. De kan oppdage objekter på lang avstand og i alle retninger. Sensorene representerer det ypperste innen dagens teknologi og arbeider sammen for å gi en helhetlig forståelse av kjøretøyets omgivelser. Bilen har således en ytterligere forbedret evne til å identifisere og reagere på fotgjengere og syklister i nærheten.

– Vår nyeste sensorplattform, som sitter i EX90, kan se verden med en helt annen detaljoppløsning enn man kunne for 10 år siden, forklarer Ljung Aust.

EX90 er også utstyrt med et topp moderne førerovervåkingssystem som benytter to kamerabaserte sensorer og sensorer i rattet for å analysere førerens oppmerksomhet. Hvis systemet registrerer tegn på distraksjon eller tretthet, vil det gi advarsler og kan til og med stoppe bilen trygt dersom sjåføren ikke responderer. Dette bidrar til å forhindre ulykker grunnet uoppmerksomhet og gir økt beskyttelse for bilens passasjerer og andre trafikanter. – Det nye systemet er et stort skritt fremover. Nå kan vi med mye høyere presisjon enn før avgjøre både når sjåføren trenger hjelp fra bilen, og når bilen ikke skal blande seg inn fordi sjåføren har full kontroll. Dette tror vi vil gjøre at sjåførene stoler enda mer på systemet, sier Ljung Aust.

Også andre nye Volvo-modeller har sikkerhetssystemer som følger med på ubeskyttede trafikanter. Den lille SUV-en EX30, Norges tredje mest solgte bil i fjor, har blant annet et eget døråpningsvarsel som aktiveres dersom man er i ferd med å åpne døren foran en forbipasserende syklist eller sparkesyklist.

Viktig arena

For Volvo Cars Norway er Trafikksikkerhetskonferansen en viktig arena for å demonstrere selskapets lange tradisjoner og kontinuerlige fokus på trafikksikkerhet.

– Vi jobber fortsatt ut ifra vår nullvisjon, at ingen skal bli hardt skadet eller omkomme i en ny Volvo. Målet er et samfunn der trafikkulykker er en sjeldenhet, og der både sjåfører og ubeskyttede trafikanter kan ferdes trygt sammen i trafikken, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Cars Norway.

Portrett av Erik Trosby ved en Volvo
Erik Trosby, kommunikasjonssjef Volvo Cars Norway