Ny europeisk rapport: Elsparkesykler bør reguleres strengere

Det bør innføres 16-årsgrense og hjelmpåbud for elsparkesykler, ifølge en fersk rapport fra den europeiske trafikksikkerhetsorganisasjonen ETSC.  

To personer på elsparkesykkel i byen. Begge smiler og begge har hjelm på.

Rapporten bygger på data fra 27 europeiske land. Den viser at 119 personer ble drept og 5 867 hardt skadd i ulykker med elsparkesykler og andre små motoriserte kjøretøy i 2022.  

Mørketallene er imidlertid store, fordi de fleste skadene er eneulykker som ikke meldes til politiet. Dermed kommer de ikke inn i de offisielle statistikkene over trafikkulykker. ETSC anbefaler at nasjonale myndigheter gjør mer for å koble helsetjenestens og politiets registre, slik at vi får et mer fullstendig bilde av ulykkesomfanget og -risikoen for disse kjøretøyene.  

– Mørketall og underrapportering av eneulykker på blant annet elsparkesykler er en utfordring også i Norge. Trygg Trafikk har derfor tatt initiativ til Fyrtårnprosjektet. Det skal gi samferdselsmyndighetene et bedre datagrunnlag ved hjelp av skadedata som samles inn ved et utvalg sykehus og legevakter, sier fagdirektør i Trygg Trafikk Tanja Loftsgarden.  

Aldersgrensen bør være 16 år 

Unge trafikanter er sårbare trafikanter fordi hjernen ikke er ferdig utviklet. De er ofte mer villig til å ta risiko og tenker i mindre grad på konsekvensene. Unge har også mindre erfaring i trafikken. De fleste europeiske land har derfor satt en aldersgrense for å bruke elsparkesykkel. Aldersgrensen varierer fra 10 til 16 år, og ETSC anbefaler 16 år. Norge innførte 12-årsgrense i 2022.  

– Trygg Trafikk støtter ETSCs anbefaling om 16-årsgrense og oppfordrer norske myndigheter til å heve aldersgrensen, sier Loftsgarden.  

Hjelmpåbud anbefales 

Mange av de som skader seg på elsparkesykkel, får hodeskader. Internasjonale studier viser at hjelm har en sterk skadereduserende effekt. Danmark innførte hjelmpåbud for elsparkesyklister i 2022.  

Norge bør følge Danmark her. Trygg Trafikk har nylig bedt samferdselsmyndighetene vurdere et hjelmpåbud for syklister og elsparkesyklister, sier Loftsgarden.  

Øvrige anbefalinger til nasjonale myndigheter og EU 

ETSC har i tillegg følgende anbefalinger til nasjonale myndigheter:  

  • promillegrense 
  • forbud mot passasjer 
  • forbud mot bruk av fortau  
  • forbud mot bruk av mobil  
  • fartsgrense 30 km/t i byer 
  • sikrere infrastruktur som skiller trafikantgruppene 

Organisasjonen mener også at EU bør bidra mer: 

  • Felles tekniske krav til elsparkesykler som maks hastighet 20 km/t. 
  • Nye felles retningslinjer, bl.a. 16-årsgrense, hjelmpåbud og promillegrense. 
  • Oppdatere og forbedre relevante strategier og reguleringer. 

Her kan du lese rapporten