I høst har vi hatt en nedgang i antall omkomne i trafikken. Aldri før har så få omkommet i oktober.
Så langt i 2024 har 79 mennesker omkommet i trafikken, sammenlignet med 103 på samme tidspunkt i 2023.
Håp for videre nedgang
Vi må tilbake til før pandemien for å se en liknende utvikling som i høst. Men selv om dette er gode tall, er det altfor tidlig å konkludere.
– Vi håper selvsagt at utviklingen fortsetter i samme retning, men det hjelper lite for dem som har mistet noen i trafikken. 79 personer er altfor mange, og vi må gjøre det vi kan for å hindre at menneskeliv går tapt i trafikken. Det viktigste hver og en av oss kan bidra med, er å være oppmerksomme og ta gode valg i trafikken. Klarer vi det, vil også færre bli drept eller hardt skadd, fortsetter Loftsgarden.
Må ikke glemme de hardt skadde
Hvert år blir mange hundre hardt skadd i trafikken, ifølge offisielle statistikk. Tar vi med de skadde som ikke blir registrert, snakker vi trolig flere tusen hardt skadde hvert eneste år.
– Når det gjelder alvorlige skader i trafikken i 2024, er det for tidlig å si noe om omfanget. Vi vet at det er altfor mange, og flere av dem får nedsatt livskvalitet etter slike ulykker. Derfor er det så viktig at vi fortsatt prioriterer arbeidet med å få ned antall ulykker og begrense skadene hvis uhellet først er ute, sier Loftsgarden.
Fire personer har mistet livet på elsparkesykkel
I 2024 har fire elsparkesyklister omkommet i trafikken, mot ingen i fjor.
– Elsparkesykler er fortsatt et relativt nytt kjøretøy, men mange bruker kjøretøyet i dag, enten privateid eller utleie. Det er ingen kompetansekrav for å bruke disse, derfor må vi jobbe mer med opplæring og informasjon, sier fagdirektør Tanja Loftsgarden i Trygg Trafikk.