I sommertrafikken omkom 30 personer, derav 7 i august. Totalt har 67 personer mistet livet i trafikken i år, en nedgang fra 73 personer i fjor.
Nord-Norge hardt rammet
Denne sommeren har ni personer mistet livet i trafikken i Nord-Norge: fem i Nordland, tre i Troms og en i Finnmark. syv av disse omkom i sommer, flesteparten menn over 60 år.
– Farten øker på sommeren, og nesten halvparten av de omkomne så langt i år har mistet livet i de tre sommermånedene. Det har rammet Nord-Norge ekstra hardt, og vi registrerte tilsvarende utvikling også i fjor. Sommeren i nord byr på flott natur og vakre omgivelser, men stor ferietrafikk på smale og dårlige veier gjør kjøreforholdene krevende, sier Bård Morten Johansen fagsjef i Trygg Trafikk.
Høyere fart sommerstid
Tall fra Statens vegvesen viser at det generelle fartsnivået øker på sommeren, og politiet varsler flere bøter og førerkortbeslag i samme periode.
– Det er et problem at folk velger å øke farten på sommeren. Det er mer trafikk på veien, og mange er ute på strekninger de ikke er kjent med. Fart er en vesentlig grunn til at ulykker skjer, og den har stor negativ påvirkning på hvor alvorlig skadene blir når ulykken først har skjedd, advarer Johansen.
Voksne menn på MC
Det er flest voksne menn over 60 år, som har omkommet i trafikken i løpet sommeren (11). I tillegg utgjør motorsyklister nesten halvparten av de omkomne (12).
– Vi snakker mye om risiko for motorsyklister, og det med god grunn. Det er like mange motorsyklister som bilførere som har mistet livet i sommer. Sammenligner vi antall biler med motorsykler på veien, så gir det en betydelig høyere risiko for MC-førerne. Vi har en stor jobb foran oss for å få ned antall alvorlige ulykker blant motorsyklistene. Ved siden av økt risiko for de godt voksne, er det de yngste på lett motorsykkel som har den høyeste risikoen for å omkomme eller bli hardt skadd i ulykker. Vi må vurdere høyere aldersgrenser for lett motorsykkel og krav til etterutdanning for godt voksne MC-førere, sier Johansen.