Stor økning i antall voksne menn som dør eller blir hardt skadd på motorsykkel

Allerede i vår har vi hatt flere alvorlige ulykker på MC. I fjor omkom totalt 20 personer på MC. 

– Jeg er redd vi kan få en trist sommer med mange ulykker på motorsykkel. Dessverre har vi hatt en forferdelig start på sesongen, og jeg håper virkelig det stopper opp nå, sier Christoffer Solstad Steen, pressesjef i Trygg Trafikk.

Antall drepte og hardt skadde over 45 år har økt med over 200 prosent 

Antall drepte og hardt skadde motorsyklister over 45 år har økt med over
200 prosent når vi sammenlikner årene 2000–2003 med årene 2020–2022.

– Vi ser en voldsom økning i akkurat denne gruppen motorsyklister. Det er et stort problem, og noe vi må ta tak i. Denne betydelige økningen har pågått over tid, og vi har ikke klart å stoppe den negative trenden for de eldste MC-førerne. Dette står også i sterk kontrast til aldersgruppen 25 – 45 år som har hatt en nedgang, sier Steen. 

Dobling av MC-bestanden 

En av forklaringene til økningen har sammenheng med at MC-bestanden er doblet de siste 20 årene. Dette forklarer likevel ikke hvorfor de godt voksne er mest utsatt. 

– Det er langt flere motorsykler på veien enn før. Det igjen kan føre til flere ulykker. Du er først og fremst langt mer sårbar på en motorsykkel enn i en bil. En liten feilvurdering og et øyeblikks uoppmerksomhet – utfallet kan fort bli dramatisk. Du kan rett og slett ikke være frakoblet på MC-en, sier Steen. 

Motorsyklistene må være i verdensklasse 

Når bakgrunnen for de ulike MC-ulykkene er vurdert over tid, deles de gjerne i to kategorier. Den ene gruppen er de som bevisst bryter regler, som å kjøre altfor fort, i rus eller uten hjelm. Den andre gruppen holder seg stort sett innenfor fartsgrensen, men kjører likevel av veien eller kolliderer i vegkryss på dager med fint vær. 

– Dette sier oss at i motsetning til bilen, hvor føreren kan lene seg langt mer på førerstøttesystemer og teknologi, er motorsyklisten helt avhengig av egen kompetanse. Hver eneste motorsyklist må være i verdensklasse når det gjelder å velge riktig fart, plassering og kjøreteknikk. I tillegg må noen vurderinger gjøres i løpet av millisekunder, fastslår Steen. 

Mange bilførere har problemer med å se, forstå og beregne motorsyklistens avstand og hastighet i samhandlingssituasjoner, ifølge Trygg Trafikk. 

– Derfor stilles det ekstra store krav til motorsyklistene. De må til enhver tid prøve å forutse det uforutsette og kan aldri forvente at andre trafikanter oppdager dem tidsnok. Dessverre, avslutter Steen.

Bilde av Bård Morten Johansen

Bård Morten Johansen

fagsjef trafikksikkerhet
Bilde av Christoffer Solstad Steen

Christoffer Solstad Steen

pressesjef