Fartsgrenser i Norge
Her finner du fartsgrensekriteriene for alle fartgrenser fra 30 km/t til 110 km/t og hvorfor de er satt slik.
Hvis du vil vite mer om fartsgrensekriteriene, kan du lese «NA-rundskriv 2018/10 Fartsgrensekriterier» fra Statens vegvesen.
- Veger og gater innenfor tettbygd strøk.
- Ofte gater gjennom boligbebyggelse, steder med mange gående og syklende og langs strekninger ved barneskoler.
- Dersom en gående eller syklende blir påkjørt, vil sannsynligheten for å overleve eller unngå alvorlig skade reduseres vesentlig om bilen kjører fortere enn 30 km/t.
- Veger og gater innenfor tettbygde strøk.
- Ofte veger som går mellom områder i byer og tettsteder.
- Færre gående og syklende enn langs 30-strekninger, men likevel såpass mye lokal aktivitet at bilistene må holde lavere fart enn 50 km/t.
- Generell fartsgrense innenfor tettbygd strøk.
- Gjelder dersom andre fartsgrenser ikke er skiltet
- Veger utenfor tettbygd strøk – ligger ofte i utkanten av byer eller tettsteder.
- Stekninger med mange avkjørsler, kryss, bebyggelse og/eller gående og syklende.
- Strekninger med lokaltrafikk til og fra boliger og ulike virksomheter (skoler, butikker, bussholdeplasser, bensinstasjoner mm).
- Veger og strekninger utenfor tettbygde strøk som er skiltet ned fra 80 km/t på grunn av særlig høy ulykkesrisiko og tidligere ulykker.
- Grensen for å overleve en frontkollisjon går ved ca 70 km/t, forutsatt en moderne kollisjonssikker bil og bruk av bilbelte.
Generell fartsgrense utenfor tettbygd strøk. Gjelder dersom andre fartsgrenser ikke er skiltet, eller dersom det er skiltet at en fartsgrense er slutt.
- Motortrafikkveger med 2-3 kjørefelt.
- Veger med 2 kjørefelt og lite trafikk.
- Motorveger med høy standard og veglys.
- Kjøreretninger er adskilt med et bredt område der det enten er et rekkverk eller en jordvoll.
- Motorveger med høy standard og veglys.
- Kjøreretninger er adskilt med et bredt område med rekkverk.
- Vegen må blant annet ha bredere vegskulder, bedre sikt framover og mindre svinger enn ved fartsgrense 100.