151 omkom på veiene i 2014
Siden 2013 har antall trafikkdrepte gått ned med nesten 20 prosent. – Flere politikontroller ville ført til enda færre omkomne, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk.
Foreløpige tall for fjoråret viser en nedgang fra 187 omkomne i 2013. Likevel er antallet høyere enn i 2012. Det skjer fortsatt alt for mange alvorlige ulykker i trafikken. – Hvert tall i denne statistikken skjuler en tragedie. Det sitter mange familier, venner og lokalsamfunn igjen i sorg etter disse dødsfallene, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk. I tillegg blir om lag 700 mennesker hardt skadd hvert år på norske veier.
Ingen omkom i Troms
Nesten hele fjorårets nedgang i antall omkomne skyldes færre bilulykker. I 2013 døde 130 førere og passasjerer i bil. I 2014 er det tilsvarende tallet 93. Vi ser en liten økning i drepte fotgjengere og syklister. Fordi antallet døde på veiene totalt sett går ned, utgjør de myke trafikantene nå en større andel av de omkomne. I fjor var to av ti trafikkdrepte en fotgjenger eller syklist. Blant de øvrige trafikantgruppene er det små endringer. Det er stor forskjell på hvor i landet ulykkene skjer. Troms fylke gikk gjennom hele fjoråret uten omkomne i trafikken. I Sogn og Fjordane døde en person på veiene, mens fylkene Buskerud og Akershus har flest trafikkdrepte med henholdsvis 18 og 17. Av fjorårets omkomne var 110 menn og 41 kvinner. Mer enn syv av ti drepte var med andre ord menn.
Kontroller effektivt
Det er mange som jobber for å forhindre nye ulykker. Her gjør blant annet politiet, fylkeskommunene, Statens vegvesen og Trygg Trafikk en innsats. Likevel vet vi at det kommer til å skje nye ulykker i 2015. – Du kan bidra til at dette ikke skjer med deg og din familie. Det gjør du best ved å holde farten nede, bruke bilbelte, konsentrere deg om trafikken og kjøre rusfritt, sier Johansen. Det er disse fire årsakene som oftest går igjen når Statens vegvesen analyserer dødsulykkene. Forskning har tidligere vist at en sterk økning i politikontroller vil være blant de aller mest effektive tiltakene for å hindre omkomne i trafikken.
Synlig politi viktig
Kontroller kan avdekke og stoppe trafikanter som råkjører, er ruset, sender tekstmeldinger eller dropper bilbelte. – Det hindrer folk fra å skade seg selv, sine nærmeste og andre i trafikken, sier Johansen. Han mener det er viktig at folk ser politiet ute på veiene. – Hvis folk tror det er en stor sjanse for å bli oppdaget, bryter færre loven, sier direktøren i Trygg Trafikk. I 2015 ønsker Johansen seg klare politiske signaler om at trafikkontroller er viktige. Det må følges opp med penger, slik at politiet får jobben gjort. – De gjør en god innsats, men mangler ressurser, sier han. Fordeling fylker Måned: Desember Desember Januar – desember Januar – desember År: 2014 2013 2014 2013 Østfold 0 0 7 7 Akershus 0 3 17 10 Oslo 0 4 4 7 Hedmark 0 0 10 8 Oppland 0 0 7 10 Buskerud 1 1 18 19 Vestfold 0 1 6 6 Telemark 0 0 8 8 Aust-Agder 0 0 3 4 Vest-Agder 0 0 6 6 Rogaland 1 2 9 19 Hordaland 1 2 11 15 Sogn og Fjordane 1 3 1 12 Møre og Romsdal 1 1 8 13 Sør-Trøndelag 0 1 10 9 Nord-Trøndelag 0 1 11 9 Nordland 0 1 10 12 Troms 0 0 0 7 Finnmark 0 1 5 6 SUM521151187
Fordeling trafikantgrupper Måned: Desember Desember Januar – desember Januar – desember År: 2014 2013 2014 2013 Bilførere 5 13 68 99 Bilpassasjerer 0 5 25 31 Motorsyklister 0 0 20 21 Mopedister 0 0 2 3 Syklister 0 0 12 10 Fotgjengere 0 3 17 16 Akende 0 0 0 2 Andre 0 0 7 5 SUM521151187
Dødsulykker i trafikken Måned Omkomne 2014 Omkomne 2013 Omkomne 2012 Januar 9 14 15 Februar 14 9 16 Mars 9 11 8 April 7 9 13 Mai 19 14 12 Juni 18 16 11 Juli 19 17 13 August 19 25 15 September 15 19 10 Oktober 9 22 14 November 8 10 12 Desember 5 21 6 Hele året 151 187 145
Trygg Trafikks foreløpige oversikt er basert på politirapporterte ulykker via våre distriktsledere. Kontaktpersoner: Direktør Jan Johansen, mob. 90 59 87 30 Nestleder Tori Grytli, mob. 95 92 74 64